Podcast: Projecten uit de praktijk, met uitgekiende precisie

 

Verantwoord hijsen en heffen. Of veilig werken op hoogte. Als projectleider bij Mennens, beheert Maarten Botman projecten waar uitgekiende precisie bij komt kijken. In deze video podcast van Mennens neemt hij ons mee in drie interessante projecten.

 

Project 1: Hijsgereedschap voor Saffier Maritiem
 

Recentelijk heeft Mennens twee kranen gebouwd en geplaatst voor Saffier Maritiem, een bedrijf in IJmuiden dat zeilboten maakt. De organisatie had een bestaande hal gekocht, legt Maarten uit, waar nog hijsgereedschap in moest komen. Maarten: “Het is een bestaande hal, dus je moet tot op de millimeter nauwkeurig weten hoe het zit qua hoogte. Je wil de maximale hoogte voor de klant eruit halen, dus dat meten we in met een hoogwerker.”
 

Passen de kranen wel?

Maarten vervolgt: “Uiteindelijk zijn we tot twee kranen gekomen, allebei uitgerust met twee takels van vijf ton die met een afstandsbediening worden bediend.” Mennens bestelde de kraanonderdelen en assembleerde de kranen. Toen de kranen in IJmuiden aankwamen, schrokken de medewerkers. “Wat zijn die kranen groot! Past dat allemaal wel?” Het paste precies.

 

Project 2: Schipper, kan ik overvaren?
 

Naast kraanprojecten doet Mennens ook staaldraadprojecten. Staaldraad kun je onder andere vinden in veerponten. Wanneer het dek zakt waarmee de passagiers weer naar de wal kunnen, komen de staaldraden in beweging. In het Noordzeekanaal worden twee veerponten gebruikt, waarvan de staaldraden versleten raakten. Aan Mennens de taak om de staaldraden te vervangen.
 

Veel bijkomende facetten
 

Maarten legt uit welke precisie hierbij kwam kijken: “Je moet ervoor zorgen dat de passagiers het goede pontje nemen, want wij zijn met de andere pont bezig. Daar heb je dan weer verkeersleiders voor nodig. Het is een hele organisatie om alles goed te laten verlopen.” Dit was dus ook het bijzondere aan het project.

 

Project 3: Valgevaar? Weg. Zonnepanelen? Check!
 

Het derde project had te maken met valbeveiliging. Tegenwoordig kiezen veel organisaties voor zonnepanelen. Zo ook een farmaceutisch bedrijf, dat zonnepanelen op de daken liet leggen. Maarten vertelt over het bijbehorende risico: “Zodra je het dak op gaat om de zonnepanelen te monteren, moet je beveiligd zijn tegen het valgevaar.” Hier zijn gelukkig veel middelen voor.
 

Belangrijke vragen
 

Mennens koos voor verschillende soorten collectieve valbeveiliging zoals hekwerken en kooiladders. Hier kwam veel bij kijken, volgens Maarten. “Zoals bouwkundige vragen: wat voor dak is het? Kun je daar paaltjes en hekwerken monteren? Kun je aan de zijkant van de gevel een kooiladder monteren? Je moet goed weten wat je doet.”
 

Bekijk de video podcast

Uiteraard kwam er nog veel meer bij de drie projecten kijken. Bijvoorbeeld wat de constructie en de lengte van de staaldraden waren. Of hoe je voorkomt dat de daken instorten door het gewicht van de zonnepanelen. Hoe dit in zijn werk ging? Bekijk de video podcast.

Videotranscriptie Podcast

00:00:06
Michel : Dag Maarten, welkom! Leuk dat ik je weer zie je bij de VON voor een podcast. We hebben het vorige keer gehad over projecten algemeen en met name het proces eromheen: van aanvraag tot installatie en het daadwerkelijk keuren. Noem eens wat leuke voorbeelden.

00:00:22
Maarten Botman: Wat hebben we de afgelopen tijd gedaan? Saffier Maritiem, een bedrijf in IJmuiden heeft een bestaande hal gekocht die helemaal vermaakt moet worden. Zij maken zeilboten die intern in de hal verplaatst worden en daarvoor hadden ze kranen nodig. Je gaat dan met zo'n man praten: wat heb je exact nodig? Hij vertelt zijn verhaal en ik geef, vanuit vlinderoogpunt, advies over wat de mogelijkheden zijn. Uiteindelijk zijn we tot twee kranen gekomen, allebei uitgerust met twee takels van vijf ton die met een afstandsbediening worden bediend en er ligt een kabelrups langs. Daar hebben we de opdracht voor gekregen. Dan begint het project: de opdracht is genoteerd en gaan we het organiseren. We gaan de spullen bestellen bij Verlinden en het inmeten. Het is een bestaande hal, dus je moet tot op de millimeter nauwkeurig weten hoe het zit qua hoogte. Je wil de maximale hoogte voor de klant eruit halen, dus dat gaan we inmeten met een hoogwerker. Met die gegevens gaan we naar het tekenbureau, de dingen organiseren en op papier zetten. We bestellen en informeren Mennens Groningen wat voor kraan wij nodig hebben, want daar wordt die geassembleerd. Op een gegeven moment komen de spullen vanuit Verlinde in Finland Groningen binnen en die assembleren de kraan. Ik ga in contact met de klant, want tijdens het vermaken van die hal zijn er allerlei onderaannemers bezig. Wat komt het beste uit? Wanneer krijg ik de ruimte? Dat soort zaken. We regelen het transport van Groningen naar IJmuiden. Zo'n trailer komt binnen in de hal en iedereen schrikt zich kapot: wat zijn die kranen groot! Past dat allemaal wel? Dat is altijd nog wel een dingetje.

00:02:37
Michel : Millimeterwerk waarschijnlijk.

00:02:37
Maarten Botman: Het is millimeterwerk en als je zo'n kraan op een trailer ziet, denk je: gaat het wel goed? Maar wij hebben al zoveel geleverd, dus dat gaat altijd wel goed. Hij gaat de hal in en de hydraulische kraan van de trailer zet zich op de baan. Er staan dan twee mooie kranen op de baan, gaan we dit afmonteren met een monteur op een hoogwerker en bedrijfsklaar opleveren met testgewichten.

00:03:13
Michel : Interessant!

00:03:13
Maarten Botman: De man krijg zijn kraanboek en kan zijn boten gaan tillen.

00:03:13
Michel : Perfect! Een mooi project. Leuk om te horen!

00:03:26
Maarten Botman: Absoluut!

00:03:29
Michel : Een ander voorbeeld?

00:03:30
Maarten Botman: Dit was een kraan, maar wij doen ook staaldraadprojecten. In het Noordzeekanaal zijn er op een aantal punten pontjes die van noord naar zuid varen. Daar kunnen auto's, voetgangers, maar voornamelijk fietsers op. Zo'n pont komt dan aan land en dan gaat er een dek naar beneden waardoor de mensen van het pont naar de wal kunnen. Dat gebeurt allemaal met learwerken en staaldraden. Die staaldraden hebben niet het eeuwige leven en moeten dus op een gegeven moment vervangen worden. We hebben dit nu bij een aantal overgangen gedaan, maar dan heb je natuurlijk met verkeersstremming en wegafzetting.

00:04:07
Michel : Een stukje [crosstalk 00:04:17]

00:04:07
Maarten Botman: Er zijn op zo'n locatie twee pontjes, dus moet je ervoor zorgen dat de mensen het goede pontje nemen want wij zijn met die andere pont nodig. Daar heb je dan weer verkeersleiders voor nodig. Het is best wel een organisatie zodat alles goed verloopt.

00:04:12
Michel : Het moet dan overdag en kan bijvoorbeeld niet 's nachts?

00:04:34
Maarten Botman: Het zou eventueel 's nachts kunnen, maar dit hebben we overdag gedaan in overleg met de klant omdat er twee pontjes zijn. Dan kunnen ze allemaal via het ene pontje gaan. Het gaat dan wel twee keer zo langzaam, maar wij kunnen lekker ons werk doen. We vervangen de staaldraad en die staat al vast qua constructie, lengte en noem maar op. Dus dat is op zich niet zo bijzonder. Het bijzondere hieraan is de organisatie die errond gebeurd.

00:05:03
Michel : Leuk! Maar het heeft ook met heel veel facetten te maken. Ik weet dat Mennens ook veel op hoogte werkt, op daken bij andere bedrijven. Een stukje valbeveiliging en systemen. Ik kan me herinneren dat je daar vorige keer een leuk voorbeeld van had.

00:05:25
Maarten Botman: Een farmaceutisch bedrijf met een aantal daken. Vaak worden nu op dergelijke daken zonnepanelen gemonteerd.

00:05:31
Michel : Heel hot nu.

00:05:31
Maarten Botman: Ja. Zodra je zo'n dak op komt om die zonnepanelen te monteren of voor andere zaken, moet je beveiligd zijn tegen het valgevaar van zo'n gebouw. Daar is gekozen voor valbeveiliging, hekwerk en kooiladders. Dus van alles wat. Je gaat dan van gebouw naar gebouw. Het materiaal komt binnen en moet op het dak neergezet worden. Dat kan niet allemaal op één plek want dan wordt het te zwaar, dus dat moet verdeeld worden.

00:06:14
Michel : Er komt dus veel bij kijken.

00:06:14
Maarten Botman: Absoluut! Ook bouwkundig: wat voor dak is het? Kan je daar paaltjes en hekwerk monteren? Kan je aan de zijkant van de gevel een kooiladder monteren? Je moet wel goed weten wat je aan het doen bent.

00:06:27
Michel : Volgens mij is er geen één dag hetzelfde. De projecten zijn zeer divers.

00:06:33
Maarten Botman: Het zijn allemaal unieke dingen en dat maakt het hartstikke leuk.

00:06:37
Michel : Ook qua klanten heel divers.

00:06:40
Maarten Botman: Ja.

00:06:40
Michel : Interessant om te weten.

00:06:40
Maarten Botman: Een hele grote klant van ons is Tata Steel in IJmuiden. Er zijn zoveel klanten die wij hebben: muziektheaters, defensie, staalconstructiebedrijven. Noem maar op.

00:07:03
Michel : Goed om te horen. Dankjewel voor deze voorbeelden. Ik vond het interessant. Ik hoor graag de volgende keer meer. Dankjewel . Tot de volgende keer!

00:07:10
Maarten Botman: Graag gedaan.