Podcast: dit komt er allemaal kijken bij de uitvoering van een project

In deze videopodcast praten we met Maarten Botman op de afdeling Projecten bij Mennens Amsterdam. Wanneer wordt een opdracht bestempeld tot project? Wat komt er allemaal kijken bij de organisatie rondom een project? Welke stappen worden doorlopen? Je hoort het allemaal in deze podcast.

“Een project is een opdracht die qua organisatie en omvang dermate complex is dat die meer aandacht vereist dan een ‘normale’ opdracht”, vertelt Maarten. “Zo’n aanvraag van een klant komt binnen bij iemand van Sales. Als blijkt dat de aanvraag groot is, schakelt de sales-collega de afdeling Projecten in.”

 

Vooruit plannen

Een project is vaak een langdurig traject waar meerdere partijen bij betrokken zijn. Zowel intern als extern. “Dat maakt het qua organisatie ook wat ingewikkelder”, licht Maarten toe. “Neem nu staalkabelprojecten, die voeren we vaak uit voor het Rijk of een gemeente. Laatst hebben we een brug in Amsterdam voorzien van nieuwe staaldraden. We kunnen niet zomaar een brug afsluiten, dus de uitvoering doen we vaak ’s nachts. Maar we moeten ook zorgen voor wegafzettingen, verkeersleiders, etc. Dat moeten we ruim van te voren allemaal organiseren.”

 

Voorbeelden van projecten

In de podcast noemt Maarten een aantal voorbeelden van projecten. Denk aan opdrachten op het gebied van:

  • staaldraad
  • valbeveiligingssystemen
  • (bovenloop)kranen
  • kooiladders
  • andere unieke zaken

Bij zulke projecten staat veiligheid voorop. Vaak moet er rekening worden gehouden met specifieke wet- en regelgeving, veiligheidsaspecten én milieuaspecten. “Dat brengen we samen in een VGM-plan: veiligheid, gezondheid en milieu”, vertelt Maarten.

 

Projectfases

Het uitvoeren van een project gebeurt niet zomaar. Daarvoor wordt een heel stappenplan doorlopen. In de videopodcast legt Maarten dit haarfijn uit. Klik op de video hiernaast en luister meer over de volgende stappen:

Het project wordt aangenomen bij de afdeling Projecten.

  1. Intern organiseren: wie moeten hieraan meewerken? Wanneer moet wat klaar zijn?
  2. Onderdelen bestellen bij toeleveranciers.
  3. Een planning maken in overleg met de klant.
  4. Alle benodigdheden transporteren naar de locatie.
  5. De uitvoering zelf.
  6. Test uitvoeren.
  7. Het project opleveren.
  8. De afdeling Projecten draagt het project over aan de afdeling Service.

 

Na oplevering

Is het project afgerond en opgeleverd? Dan wordt het overgedragen aan de afdeling Service. Bij hijsinstallaties bijvoorbeeld, is het wettelijk verplicht om ze jaarlijks te controleren.

 

Meer informatie

Heb je na het bekijken van de podcast nog meer vragen over onze projecten? Neem dan contact op.

Bekijk de podcast

Benieuwd naar wat Maarten Botman nog meer vertelde in de podcast? Bekijk dan de video hiernaast. 

Videotranscriptie Podcast

00:00:06
Michel: Maarten, welkom bij deze Mennens podcast. Leuk dat je er bent!

00:00:09
Maarten: Bedankt.

00:00:10
Michel: We gaan het vandaag hebben over Projecten. Kun je wat vertellen over Projecten?

00:00:16
Maarten: Projecten is een aparte afdeling bij Mennens Amsterdam, maar ook bij andere vestigingen. Voorheen was die afdeling er niet. Toen werd het gedaan door de afdeling Service of door de afdelingen Verkoop. Nu, een project is toch wel wat omslachtig en uniek en qua organisatie moet je daar toch wel het één en ander aan doen. Dat werd teveel voor zo een afdeling en een jaar of tien geleden zijn we begonnen met een afdeling Projecten. Daar ben ik begonnen.

00:00:50
Michel: Leuk, en waar begint een project mee? Kun je dat uitleggen?

00:00:55
Maarten: Het wordt als een project betitelt, op het moment dat we met elkaar vinden dat het qua organisatie, qua regelen en qua omvang dermate complex is, dat het wat meer aandacht nodig heeft. Dan gaat zo een opdracht naar de afdeling Projecten. De aanvraag begint meestal bij de sales. Iemand van sales raakt in contact met een klant. Er wordt een vraag gesteld en gaandeweg blijkt dat dat toch om iets groots gaat en dan wordt de afdeling Projecten ingeschakeld.

00:01:35
Michel: Oké, het is dus vaak een langdurig traject?

00:01:37
Maarten: Ja.

00:01:38
Michel: Je hebt vaak te maken met meerdere partijen waarschijnlijk?

00:01:40
Maarten: Absoluut.

00:01:41
Michel: Niet alleen intern, maar ook vooral daarbuiten.

00:01:42
Maarten: Absoluut.

00:01:43
Michel: Kun je daar wat over vertellen?

00:01:44
Maarten: Ja, dat maakt het ook een beetje een project qua organisatie. Het is niet iets inkopen en dan verkopen. Nee, het is vaak in combinatie met montage, dus vaak ook met een werkplaats, dus je hebt binnen de Mennens organisatie al te maken met meerdere afdelingen, maar ook bij de klant heb je te maken met allerlei facetten -

00:02:11
Michel: Misschien de gemeente en dat soort zaken?

00:02:13
Maarten: Nu ja, we hebben bijvoorbeeld staalkabelprojecten die we doen en dat doen we nog weleens voor de gemeente of voor het Rijk. Dan heb je inderdaad te maken met allerlei zaken, als stremming of wegafzetting -

00:02:30
Michel: Ja.

00:02:30
Maarten: Werktijden. We hebben laatst een brug voorzien van nieuwe staaldraden in Amsterdam en dan kun je niet zomaar zo een brug afsluiten, dus -

00:02:40
Michel: Nee, dat heeft te maken met verkeer.

00:02:42
Maarten: Dat gebeurt vaak 's avonds en 's nachts. Verkeersleiders inderdaad. Dat moet allemaal van tevoren georganiseerd worden, dus dat vergt wat aandacht vooraf.

00:02:53
Michel: Ja, het klinkt als een zeer interessant project. Wat voor type projecten doet Mennens nog meer?

00:02:59
Maarten: We zeggen staaldraadklussen. We zeggen valbeveiligingssystemen, want dan heb je ook vaak te maken met een gebouw en met allerlei facetten. Bovenloopkranen of kranen in het algemeen worden vaak als project betiteld. Kooiladders of iets unieks, zoals het ophangen van vliegtuigen bijvoorbeeld voor een museum.

00:03:22
Michel: Oké, dat is ook een project?

00:03:24
Maarten: Ja, die worden dan opgehangen met straaldraden en dan heb je met allerlei zaken te maken.

00:03:33
Michel: Heb je dan nog te maken met specifieke wet- en regelgeving of veiligheids- en milieuaspecten?

00:03:39
Maarten: Uiteraard, want veiligheid voorop, zeggen we dan. Nu, daar worden speciale plannen voor geschreven vooraf. Dat noemen we een VGM-plan; veiligheid, gezondheid en milieu. Ja, je wil met elkaar het project natuurlijk veilig laten gebeuren.

00:03:56
Michel: Zeker.

00:03:56
Maarten: Daar moet je van tevoren goed over nadenken, wat is er nodig om het werk goed en veilig uit te voeren? Je hebt ook vaak met andere onderaannemers te maken. Bij bovenloopkranen heb je vaak met de bouw te maken. Dan ben je niet de enige op zo een bouwterrein. Als je die kraan eenmaal in de lucht ziet hangen, dan lijkt het allemaal heel logisch. Echter, als die komt, dan is het toch wel een heel enorm gevaarte als het ware.

00:04:25
Michel: Ja, behoorlijk zwaar.

00:04:26
Maarten: Die rijdt met het transport het terrein op en dan moet iedereen wel effetjes weten, wat we aan het doen zijn.

00:04:32
Michel: Zo een daadwerkelijke installatie van een kraan of staaldraden in een vliegtuigmuseum, lijkt me best lastig en er komen veel facetten bij kijken. Van transport tot installatie, waar moet je dan bijvoorbeeld aan denken?

00:04:49
Maarten: Ja, als zo een opdracht eenmaal genoteerd wordt, dan is het zaak dat intern bij ons – binnen de organisatie – iedereen die daar dan mee te maken heeft ervan af weet. Je gaat intern organiseren, wanneer het klaar is en wanneer het gemaakt moet worden en noem maar op. Je bestelt de zaken bij de toeleveranciers. Voor kranen hebben we Verlinde. Op een gegeven moment komt alles binnen. Voor die tijd ga je met de klant in overleg over montage, wanneer schikt het en met wie hebben we allemaal te maken? Als ik het dan even toespits op een bovenloopkraan, die worden besteld bij Verlinde. De componenten gaan naar Mennens Groningen, daar wordt de kraan geassembleerd -

00:05:35
Michel: Ja.

00:05:35
Maarten: Op een gegeven moment wordt dat getransporteerd -

00:05:36
Michel: Transport, ja.

00:05:37
Maarten: Naar de locatie en bij de locatie wordt die dan op de kraanbaan gehangen. Nu, we hebben het al even over het VGM-plan gehad. Je hebt vaak hoogwerkers nodig. Je hebt ruimte nodig, dus dat moet je organiseren met elkaar in zo een bouwput. Dan komt die kraan en dan is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk weer weggaat.

00:06:02
Michel: Ja, ik snap het.

00:06:03
Maarten: Op zich duurt de eigenlijke montage niet eens zo lang. Als je lekker ongestoord kan werken, dan ben je de dezelfde dag, zo niet binnen binnen vier uur, weer weg.

00:06:15
Michel: Ja.

00:06:15
Maarten: Dan kun jij rustig afmonteren.

00:06:16
Michel: Ja, en dan moet zo een kraan uiteraard nog getest worden?

00:06:19
Maarten: Uiteraard. Dan wordt die afgemonteerd en alle eindschakelaars worden getest.

00:06:24
Michel: Ja, gebeurt dat dezelfde dag of later?

00:06:27
Maarten: Bij nieuwbouw gebeurt dat vaak later, want dan staat die kraan op de baan en dan laat je de bouw lekker zijn gang gaan -

00:06:33
Michel: Dan kan de rest weer doorgaan, helder.

00:06:34
Maarten: Ja, en dan kom je op een later tijdstip. Bij valbeveiligingsklussen kan het weer anders zijn. Daar heb je ook vaak te maken met dakdekkers. Je monteert je valbeveiliging op zo een dak en uiteindelijk moet zo een paal dan afgemonteerd worden door een dakdekker, dus dat moet ook weer geregeld worden.

00:06:58
Michel: Na het afronden van zo een installatie en het testen en keuren, dat soort zaken, wat zijn dan de vervolgstappen daarna? Is dan het project klaar?

00:07:10
Maarten: In wezen wel. Je gaat het bij de klant bedrijfsklaar opleveren en dan kunnen zij lekker daarmee aan de gang, als het ware. Mennens is groot en uiteindelijk heb je ook een aftersales en is er ook ook de wetgeving dat een hijsinstallatie jaarlijks gecontroleerd moet worden.

00:07:30
Michel: Oké, dus dat zijn de vervolgstappen uiteraard.

00:07:32
Maarten: Wij zorgen intern, dat het project wordt overgedragen aan de afdeling service en zij gaan met de klant aan de gang voor het jaarlijkse onderhoud, inspectie en noem maar op.

00:07:44
Michel: Oké, interessant. Dank je wel voor nu. Ik vond het een leuk gesprek en ik weet wat meer over installatie en projecten. Heb je nog wat toe te voegen?

00:07:52
Maarten: Ik zou het graag nog een keer met je willen hebben over bepaalde unieke projecten die we aan het doen.

00:07:59
Michel: Dan gaan we dat de volgende keer doen, leuk.

00:07:59
Maarten: Ja, want die zijn er zeker.

00:08:00
Michel: Ja, ik ben heel benieuwd.

00:08:01
Maarten: We hebben nu al even bovenloopkranen en staaldraden bij bruggen genoemd. Wij doen hele leuke dingen, dus daar gaan we het nog een keer over hebben.

00:08:09
Michel: Gaan we zeker doen. Dank je wel.

00:08:10
Maarten: Graag gedaan.