Mennens zoekt het hogerop bij luchtvaartmaatschappij

Mennens inspecteert, keurt en onderhoudt al een aantal jaar het kranenpark van een luchtvaartmaatschappij. Dit betreft in totaal 350 hijsinstallaties, waaronder bovenloopkranen, takels en specifieke kranen omgebouwd tot werkplatform zodat mensen veilig op en aan vliegtuigen kunnen werken. Dit kranenpark moet goed en betrouwbaar kunnen functioneren. Stilstand van een kraan betekent grote uitdagingen in planning en brengt in het ergste geval hoge kosten met zich mee.

Techniek en onderhoud
De technische dienst (techniek en onderhoud) van deze maatschappij is een van de grootste onderhoudswerkplaatsen voor vliegtuigen ter wereld. Ze kennen de vliegtuigen als geen ander en weten welke krachten en omstandigheden deze moeten doorstaan. Deze specialisten inspecteren en onderhouden de toestellen en maken ze gereed voor de volgende vlucht. De technische dienst, die beschikt over de modernste apparatuur en vliegtuigonderdelen, biedt technische ondersteuning aan de luchtvaartmaatschappij en ruim twintig andere luchtvaartmaatschappijen op meer dan vijftig luchthavens. 

Hangars
De hangars zijn de plaatsen waar de onderhoudsbeurten van vliegtuigen plaatsvinden. Het zijn  enorme loodsen, goed vergelijkbaar met een garage maar dan uiteraard vele malen groter. Hun grootste hangar is bijna driehonderd meter breed, meer dan honderd meter diep en ongeveer vijfendertig meter hoog.

Onderhoud op platform
Alle operationele vliegtuigen krijgen voor iedere vlucht een kleine onderhoudsbeurt. Dat gebeurt op het platform, waar alle vliegtuigen staan opgesteld die binnen afzienbare tijd de lucht in moeten. Grondwerktuigkundigen (dat zijn gespecialiseerde vliegtuigmonteurs) inspecteren het toestel in korte tijd diepgaand en grondig. Ze onderzoeken onderdelen (een vliegtuig telt er grofweg dertig duizend), aan de hand van standaard-controlelijsten en eventueel op basis van meldingen van de vliegtuigbemanning, en repareren of vervangen ze vervolgens als dat nodig is. Zonder inspectie en officiële goedkeuring mag het vliegtuig in geen geval de lucht in.

Uitvoerig onderhoud
Elke vier tot vijf weken moet een vliegtuig één dag de hangar in voor een uitvoerige onderhoudsbeurt. Vast op het programma daarbij staat het grondig schoonmaken van het interieur. Technici checken uitgebreid de buitenkant van het vliegtuig. Zo nodig repareren ze binnen of buiten het toestel onderdelen of vervangen ze. Het zijn meestal kleine klachten die ze tijdens zo’n onderhoudsbeurt verhelpen.

Groot onderhoud
Elke achttien maanden staat een vliegtuig ongeveer één week binnen voor een stevige inspectie. Nog zwaarder is het groot onderhoud waarbij monteurs en technici het toestel letterlijk binnenstebuiten keren. Ze lopen elk schroefje, moertje en lampje na en controleren alle onderdelen zorgvuldig. In zo’n geval staat het vliegtuig vijf tot zes weken in de hangar. Daarnaast kunnen complete straalmotoren worden gemonteerd of vervangen. Dergelijk onderhoud, voor elk vliegtuig verplicht na een vastgelegd aantal vlieguren, vindt om de vijf tot zes jaar plaats.

Samenwerking
Mennens is daarom ook zeer content met deze jarenlange samenwerking en het vertrouwen dat ze krijgt. De medewerkers van Mennens spannen zich tot het uiterste om deze onmisbare werktuigen dag in dag uit inzetbaar te houden. 

Meer weten?
De oplossing voor uw probleem ligt vaak in een andere hoek dan wordt verwacht, en dat is waar Mennens u bij kan helpen. Ook advies inwinnen over de beste kraan voor uw bedrijf? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.