Mennens en NS Haarlem bouwen samen aan de toekomst van het spoor

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem wordt elke dag gewerkt aan de treinen van morgen. In de werkplaats worden passagierstreinen gemoderniseerd en klaargemaakt voor de toekomst. Door de komst van nieuwe materieeltypen groeit het NS-materieelpark én verandert de manier van werken.

Om al dat nieuwe materieel veilig en efficiënt te kunnen onderhouden, is NS Haarlem bezig met de bouw van een nieuwe treinstellenhal. Voor deze hal levert Mennens in twee fasen in totaal elf Europont-kranen. Het is een project waarin samenwerking, maatwerk en wederzijds vertrouwen centraal staan.

Nieuwe treinen, nieuwe technische uitdagingen

De instroom van modern materieel brengt een aantal belangrijke technische veranderingen met zich mee. Zo zijn de draaistellen anders opgebouwd en geconstrueerd dan bij ouder materieel. Daarnaast bestaan de treinbakken steeds vaker uit een aluminium casco in plaats van traditioneel staal. Ook bevinden veel cruciale componenten zich tegenwoordig in modulaire systemen op het dak, zoals airco-units, omvormers en andere technische installaties.

Dankzij deze moderne opbouw kunnen kleine revisiebeurten en veel voorkomende schadeherstelwerkzaamheden efficiënter op één spoor worden uitgevoerd. Een trein hoeft daardoor minder lang buitendienst te zijn en werkzaamheden kunnen compacter en gerichter worden gepland. Om dat veilig en praktisch mogelijk te maken, zijn echter aangepaste hijsvoorzieningen nodig, evenals goede en veilige toegang tot de dakmodules. Het bestaande gebouw in Haarlem was daar niet op ontworpen. Daarom besloot NS tot de bouw van een nieuwe treinstellenhal met vier sporen, waar intensieve hijswerkzaamheden met kranen kunnen worden uitgevoerd.

asset_image

Vertrouwen op basis van eerdere samenwerking

Mennens is geen onbekende naam bij NS in Haarlem. In het verleden leverde Mennens al diverse Europont-kranen, die in de praktijk goed bevallen zijn. De positieve ervaringen van de gebruikers en de betrouwbaarheid van de kranen waren belangrijke redenen voor NS om opnieuw voor Mennens te kiezen.

Eind 2024 ontving Mennens de opdracht voor het tweede deel van het project: de levering van zeven extra kranen voor de nieuwe treinstellenhal. Deze opdracht bouwde voort op het eerste deel, waarin vier kranen waren opgenomen. Deel 1 werd in mei 2025 succesvol opgeleverd. Met de zeven kranen uit deel 2 groeit het totaal daarmee naar elf kranen voor NS Treinmodernisering Haarlem.

Strakke planning en werken in een complexe omgeving

Het plaatsen van zeven bovenloopkranen in een nieuwe hal is geen standaardklus. De werkzaamheden vonden plaats in een dynamische omgeving waar meerdere partijen gelijktijdig aan het werk waren en waar strenge veiligheidseisen gelden. Tegelijkertijd moest het spoorbedrijf zoveel mogelijk zijn reguliere activiteiten kunnen voortzetten.

Samen met Faber en in nauw overleg met NS werd daarom een gedetailleerd werkplan opgesteld. Daarbij is onder meer rekening gehouden met de benodigde bouwpassen voor alle medewerkers, de taakverdeling, de fasering van de werkzaamheden en een uitgebreide Taak Risico Analyse (TRA) gericht op veilig hijsen en monteren. Ook zijn de omgevingsomstandigheden, zoals beperkte ruimte en de aanwezigheid van andere werkzaamheden, zorgvuldig meegenomen in de voorbereidingen.

Die grondige voorbereiding betaalde zich uit. In slechts twee dagen tijd zijn de zeven kranen gemonteerd en op de kraanbanen geplaatst. Dat is een prestatie die alleen mogelijk is door goede afstemming, heldere communicatie en een gedeelde focus op veiligheid en kwaliteit.

asset_image

Van montage naar oplevering

Nu de kranen op hun plek staan in de nieuwe treinstellenhal, breekt de volgende fase aan: de afmontage, het testen en de inbedrijfstelling. In deze fase worden de kranen fijn afgesteld, worden besturingen en beveiligingen gecontroleerd en getest, en wordt gekeken naar het gebruiksgemak voor de monteurs van NS. Ook vinden uitgebreide eindcontroles plaats op het gebied van veiligheid en normering, zodat alle installaties voldoen aan de geldende eisen en richtlijnen.

Na oplevering beschikt NS Treinmodernisering Haarlem over moderne hijsvoorzieningen die volledig zijn afgestemd op het onderhoud van het nieuwe materieel. Dit maakt het mogelijk om efficiënter te werken op en rond de treinen, veilig en gemakkelijk toegang te krijgen tot dakmodules en de kranen flexibel in te zetten voor revisie, schadeherstel en vervangingswerkzaamheden.

asset_image

Samenwerking als basis voor succes

Dit project laat mooi zien hoe Mennens en NS elkaar versterken. NS brengt uitgebreide praktijkkennis in van het onderhoud aan modern treinmaterieel en weet precies wat er nodig is op de werkvloer. Mennens vertaalt die behoefte naar betrouwbare hijsoplossingen en een slim installatieproces. In samenwerking met partners zoals Faber wordt de uitvoering vervolgens strak georganiseerd, met oog voor veiligheid, planning en kwaliteit.

Binnenkort worden de kranen definitief opgeleverd en kan NS Treinmodernisering Haarlem de nieuwe hal volledig in gebruik nemen. Voor Mennens betekent dat opnieuw een geslaagd project in de spoorsector – en vooral een samenwerking waar we met trots op terugkijken.