Onze kranen: geavanceerd en tot wel 40 meter lang

Projectmanager Johan en keurmeester en servicemonteur Meindert over kranenbouw

Sinds de jaren 90 bouwt Mennens zelf kranen. Sindsdien is er veel veranderd. Organisatorisch gezien en in de kranenbouw zelf. Projectmanager Johan Hoekstra en Meindert Wiersma, keurmeester en servicemonteur onder en boven de haak, zijn er al bij sinds het eerste uur. Ze vertellen over hun ervaringen nu én toen.

Johan en Meindert kennen elkaar al lang. In het verleden hebben ze veel samengewerkt. Johan vertelt: “Tegenwoordig richt ik me vooral op de reguliere kranenprojecten en Meindert op de speciale projecten. Bij speciale projecten komt er meer kijken op het gebied van elektrotechniek. Ook is de doorlooptijd langer: minstens drie maanden.”

Speciale kraanprojecten


Meindert geeft een voorbeeld van een speciaal project: “Vorige winter hebben we bij een betonfabriek twee kranen omgebouwd. Ik heb er toen voor gezorgd dat de kranen met elkaar kunnen communiceren door nieuwe radiografische bedieningen te monteren. Naast dit soort montagewerk voer ik keuringen en inspecties uit, verleen ik service bij storingen en geef ik advies bij hijsvraagstukken.”

Uitbreiding werkplaats


In de loop der jaren groeide de vraag naar kranen zo sterk, dat er een grotere werkplaats nodig was. Die is verdubbeld qua oppervlakte. En eigenlijk alwéér toe aan uitbreiding. Johan: “Vroeger konden we kranen van maximaal 15 meter lang bouwen, nu is dat 40 meter. Daar komt veel bij kijken. Zoals het transport. De meeste kranen worden in zijn geheel per vracht- wagen vervoerd. Om alles veilig te houden, rijden er begeleidende voertuigen mee. Soms transporteren we ’s nachts.”

Technologische ontwikkelingen


Meindert: “De kranen worden ook complexer. De techniek is volop in ontwikkeling. Zo zijn onze kranen tegenwoordig stan- daard uitgevoerd met frequentieregelaars, waardoor de kraan preciezer en soepeler beweegt en daardoor langer meegaat. Ook plaatsen wij in iedere kraan een blackbox. Dit is een computer in de kraan die onder meer de hijsbewegingen en remschakelingen registreert. De blackbox rekent bijvoorbeeld uit wanneer de hijsrem vervangen moet worden of wanneer het hijswerk een algehele revisie moet hebben.”

De hijsbehoefte(n) in kaart


“Die metingen helpen mij bij het opstellen van de offerte. En die is héél belangrijk”, vertelt Johan. “Alles valt of staat met het juist in kaart brengen van de hijsbehoeGe(n) van de klant in combinatie met de afmetingen van de hal. Het bouwen en plaatsen van een kraan is millimeterwerk. Het is essentieel om goed te luisteren naar de klant, dóór te vragen en soms iets anders te adviseren dan de oorspronkelijke vraag.”

asset_image

Memorabele projecten


De kranen van Mennens vind je terug op de meest uiteenlo- pende plekken. Van energiecentrales tot constructiebedrijven en van scheepswerven tot theaters. Welk project is Meindert en Johan het meest bijgebleven?

Johan: “Voor mij was dat bij een klant in Friesland. Zij maken natuurstenen keukenbladen. Er werd een nieuwe hal gebouwd van 65 bij 140 meter. We hebben hier 7 bovenloopkranen, 20 kolomzwenkkranen en 400 meter hijsrail met verschillende takels geplaatst. Een project van grote omvang. Wat dit extra bijzonder maakte, was de snelle doorlooptijd. Meestal gaat er bij dit soort projecten wel 1 tot 2 jaar voorbereiding aan vooraf. Nu was alles van offerte tot oplevering ruim binnen een jaar geregeld.”

Meindert: “Afgelopen zomer heb ik vier takels en de complete besturing vervangen bij een familiebedrijf in Meppel. De vader was onlangs overleden en
de zonen wilden veel zelf doen. Ik heb ze laten zien hoe zoiets gaat en ze geholpen. Dat ging supergoed. Na drie dagen was de kraan compleet draaiend opgeleverd. Het persoonlijke contact maakte dit project écht bijzonder. De zonen waren
heel dankbaar en blij. Dat is waar je het voor doet.”


In 10 stappen een Mennens-kraan


Een kraan installeren is altijd een heel traject. Afhanke- lijk van de omvang heeG een project een doorlooptijd van een aantal maanden tot soms wel twee jaar, exclusief het voortraject. Het is van belang om elke stap met aandacht uit te voeren.

STAP 1: aanvraag beoordelen; het ‘idee bedenken’
STAP 2: het idee naast het budget leggen
STAP 3: offerte maken
STAP 4: vooropname doen en onderdelen bestellen 
STAP 5: bevestigen aan de klant, levertijden controleren, alles juridisch rond maken
STAP 6: het ontwerp digitaal tekenen en start van de bouw in de werkplaats
STAP 7: transport organiseren en verzorgen STAP 8: installatie: de kraan op de baan leggen, stroomrail plaatsen, spanning erop zetten, eindschakelaars afstellen
STAP 9: de kraan beproeven met gewicht (125% van de werklast) en afstellen
STAP 10: de afronding: het kraanboek invullen en alles overdragen aan de klant

Mennens over de grens


Meindert: “We leveren nu kranen over de hele wereld, niet alleen meer voor Nederland. We hebben een gezellig team met veel jonge enthousiaste medewerkers, maar ook een aantal oudgedienden. Dat zorgt voor een leuke dynamiek in de groep.”