“Klanten adviseren én volledig ontzorgen”

Het geheime recept van salesmanagers Roland en Tim

Veilig werken start met de aanschaf van kwalitatieve, hoogwaardige producten. Mennens heeft hiervan een ruim assortiment in huis en ontzorgt organisaties met specialistisch advies, inspectie, keuring en training. Maar hoe breng je deze producten en diensten aan de man? Daar kunnen salesmanagers Roland van Hees en Tim Veenstra je alles over vertellen.

Roland startte in 1985 bij Mennens op de afdeling voorraad- beheer. Hij vertelt: “Dat waren andere tijden. In een fysieke kaartenbak hielden we de inkoop en verkoop van materialen bij. Alles ging met de hand en we werkten nog met type- machines.”

Verkoop in vroegere tijden

Ook het assortiment zag er anders uit. Roland: “We verkoch- ten vooral staalkabel, kettingwerk, sluitingen en touw. We gaven wel advies, maar anders dan nu. Met de introductie van o.a. de Arbo Informatiebladen (AI-bladen) en de EKH kregen diensten zoals advies, inspectie en keuring een steeds prominentere rol in onze verkoop.”

Uitgebreid assortiment en premium partners

Inmiddels is het assortiment sterk uitgebreid. Met o.a. bovenloopkranen, zwenkkranen, hijsjukken, takels, hijs- banden, hydrauliek en valbeveiliging. Roland: “Hierbij werken we samen met ‘premium partners’: alleen de beste leveranciers, die we selecteren op kwaliteit, betrouwbaar- heid, duurzaamheid en continuïteit.”

“Voor de veiligste oplossing vragen we dóór”


Geen ‘dozen schuiven’

Verkoop betekent bij Mennens meer dan alleen ‘dozen schuiven’ en diensten plannen. Roland: “U vraagt, wij draaien, gaat bij ons niet op. Het gaat om zeer specialisti- sche producten, waarbij veiligheid vooropstaat. We vragen klanten altijd naar de toepassing, omstandigheden en het gebruik. Aan de hand daarvan geven we een uitgebreid advies. Daar denken we steeds goed over na. Hoe kan de klant het beste profiteren, het slimste werken? Maar bovenal: hoe waarborgen we de veiligheid? We vragen altijd dóór.”

Vraagstukken van klanten

Tim ging in 2012 aan de slag bij Mennens en kent als salesmanager de uitdagingen van klanten goed. Hij vertelt: “Klanten komen bij ons met een vraagstuk, maar weten meestal niet welke oplossing daarbij past. Ze hebben bijvoorbeeld een betonelement en vragen zich af hoe ze dat veilig kunnen hijsen. Dan vragen we de klant uit over het gebruik en bedenken we een oplossing. Soms geeG een klant aan dat hij – bijvoorbeeld - een bepaald type harpsluiting nodig heeG. Ook dan vragen we hoe hij die gaat gebruiken. Dan kan het zomaar zijn dat we een andere, betere oplossing adviseren.”

Inspectie, keuring en training 

Voor gebruik van vrijwel elk product uit het Mennens- assortiment zijn inspectie en/of keuring verplicht. Ook training in het gebruik van deze middelen is van belang en vaak zelfs verplicht. Roland: “We creëren toegevoegde waarde door dit alles onder één dak te bieden. Het leveren van producten en de bijbehorende periodieke inspecties en keuringen. En trainingen, om op de juiste manier met producten en oplossingen om te gaan. Daarmee ontzorgen we klanten volledig en dragen we bij aan de continuïteit van hun bedrijfsproces.”

Tim: “Om een voorbeeld te geven: bijna alle valbeveiligingsmiddelen hebben een maximale levensduur. Dan kan het zijn dat we in februari een middel goedkeuren, waarvan in april de maximale levensduur verloopt. We attenderen de klant hierop en doen al een nieuw voorstel op het adviesrapport. Zodat het proces in april moeiteloos door kan.”

Roland en Tim verklappen het geheime recept van de verkoop bij Mennens. Roland: “Klanten willen gewoon dat het geregeld is. Ze stellen het op prijs dat je meedenkt en ze helpt de goede keuzes te maken.” Tim: “Bij Mennens spelen we succesvol op die behoefte in.”

Onze huismerken Powertex en Ropetex

Powertex is ons merk voor hijs- en hefmiddelen, ladingzekering en valbeschermingsproducten. En Ropetex ons merk voor staalkabels en smeermiddelen voor staalkabels. Alle producten zijn geschikt voor dagelijks gebruik in algemene industriële toepassingen. Meer info over onze huismerken